Vlog Esprit Academy
Interview Esprit Academy
5 vragen aan Ted Kuin, docent aardrijkskunde en werkplekbegeleider bij AICS
Hoe vaak ben je aan de slag als werkplekbegeleider?
“Tot nu toe heb ik alleen stagiaires begeleid op het gebied van vakdidactiek bij aardrijkskunde of geschiedenis. Beginnende docenten komen namelijk meestal onder de hoede van hun vakgroephoofd. Volgend jaar ga ik meer doen met werkplekbegeleiding. In welke vorm weet ik nog niet, maar het lijkt me leuk omdat er in onze manier van lesgeven ook van alles verandert.”
Eind juni volg je de training ‘Teacher mentor training secundary school in English’. Waarom heb je deze training gekozen?
“Eerlijk gezegd heeft de school me aangemeld. Overigens ben ik daar blij mee, omdat ik denk dat de begeleiding van beginnende docenten beter kan. De administratieve kant van lesgeven vraagt veel. Bij het voorbereiden van een toets moet je deze bijvoorbeeld in vier criteria verdelen en opschrijven waarom je cijfers geeft. Op een internationale school als de onze heb je bovendien te maken met mondige ouders die de lat hoog leggen. En bij een audit moet je stante pede cijfermateriaal kunnen overhandigen. Het kostte mij destijds drie jaar om alles te doorgronden en toen hadden we 400 leerlingen, tegenwoordig zijn het er 2.000. Ik zie startende collega’s worstelen, ze voelen dat ze in het diepe worden gegooid. Daarom zou ik ze graag meer ondersteunen.”
Wat wil je leren?
“Ik werk al 23 jaar in het onderwijs. Als docent ben ik dus ervaren genoeg, maar ik mis de theoretische onderbouwing in mijn rol van werkplekbegeleider. Bijvoorbeeld over mediation en er is vast veel meer kennis waar ik nog geen weet van heb. Doordat ik roostervrij ben gemaakt voor de opleiding, kan ik daar eens goed voor gaan zitten.”
Wat heb je eraan voor je eigen werk, verwacht je?
“Voor mijn werk als docent niet zo veel. Er zijn dit en volgend jaar geen beginnende docenten in mijn vakgroep. Toch wil ik taken op het gebied van werkplekbegeleiding meer naar me toe trekken. We hebben een aantal collega’s in de ziektewet vanwege een burn-out. Met de handvatten uit de opleiding kan ik misschien collega’s helpen die hier al langer werken, maar alsnog een steuntje in de rug kunnen gebruiken.”
Kende je de Esprit Academy al?
“Ja. Alleen had ik er zelf nog niet gekeken, omdat ik bezig ben met mijn scriptie voor een masteropleiding. Zodra ik wat meer tijd krijg, ga ik dat zeker doen, want ik ben altijd op zoek naar mogelijkheden om meer diepte meer te geven aan mijn werk.”
Begeleiding startende docenten
Startende docenten binnen Esprit Scholen
Een kwart van de starters verlaat binnen vijf jaar het onderwijs. Een gemiste kans! Esprit Scholen vindt goede begeleiding belangrijk voor de vernieuwing, kwaliteit en toekomst van het onderwijs.
De Gesprekscyclus
Een goede gesprekscyclus is de basis voor kwaliteitsverbetering. Daarom is het belangrijk dat er minimaal één keer per jaar een gesprek plaats vindt met je leidinggevende over jouw professionaliteit.
Van VO naar PO
Denk jij te passen in het basisonderwijs of wil je wel eens je blik verruimen?
Of zou je als VO docent meer willen werken of willen doorwerken na je pensioen?
Kom lesgeven op één van onze basisscholen!